Interjúk

150 ezer regisztrált felhasználón is túl – Interjú Pallagi Jánossal

A Learningchess.net egy magyar kézben lévő, sakktanítással foglalkozó weboldal, amely jelenleg már nyolc nyelven teszi lehetővé a sakk tanulását. Az oldalról és történetéről a vállalkozás egyik tulajdonosával, az ötletgazda Pallagi Jánossal beszélgettünk.

Mesélj magadról és az oldalatok történetéről, kérlek!

Egészen ifi koromig sakkoztam, majd egyre inkább az informatika irányába sodródtam el. Ekkor volt 20 év az életemben, amelyben egyáltalán nem volt közöm a sakkhoz. Ez alatt az informatika területén voltak sikeres vállalkozásaim, így a cégeim menedzselése lett a fő tevékenységem. Szoftver és hardver nagykereskedelemmel, fejlesztéssel foglalkoztam. Utóbbiban értünk el komolyabb sikereket saját fejlesztésű lézeres adatátviteli rendszerünkkel. Még az év startupja (akkori nevén kockázatitőke-befektetése) is voltunk 2001-ben, amikor már az Intelt is a befektetőink között tudhattuk. Komoly nemzetközi kereskedelmi tapasztalatokat szereztem, voltak irodáink Szingapúrban, Brazíliában és Angliában is, de a dot.com lufi kidurranása után eladtam a részvényeimet, és visszavonultam. 2007-ben megkeresett a Magyar Sakkszövetség, vélhetően azért, mert tudták, hogy informatikus is vagyok, sakkot is láttam már és talán szabadidőm is lehet. A szövetség nyert egy állami projekten 1 millió forintot arra a célra, hogy a fiataloknak dolgozzanak ki lehetőséget internetes sakkoktatásra. A pénz felét már megkapta egy magyar sakkedző, aki úgy tervezte, hogy a ChessBase felületén megnyitható feladatokkal fogja segíteni a fiatalokat. Ezzel több baj is volt, például az, hogy a gyermekeknek nem volt meg az ehhez szükséges drága alapszoftver. Ráadásul én ezt nem tekintem internetes oktatásnak, mert ennyi erővel egy tankönyvet is kiadhattunk volna.

Az összeg maradékából kérdezték, hogy mit tudok kihozni. Mondtam, hogy beszéljük át, szerintük mire lenne szükség. Ezeket az első lépéseket a Magyar Sakkszövetséggel együtt tettem meg. Anyagilag olyan helyzetben voltam, hogy megengedhettem magamnak, hogy én nem kértem pénzt a munkámért, hanem minden pénzt a programozónak adtam tovább. Boldog voltam, hogy visszaadhatok valamit a magyar sakkozásnak, mert úgy éreztem, én fiatalként nagyon sokat kaptam ettől a sporttól.

2007. szeptemberében letettem egy tervezetet az elnökségi ülésen, amit átbeszéltünk. Mindenképpen interaktív rendszert képzeltem el már akkor is. Kidolgoztam egy meta-nyelvet, amivel nagyon könnyű volt leckéket bevinni a programba. A sakkleckék elméleti oldalát először Szabolcsi Jancsi kezdte el csinálni, aztán jött Pálkövi Józsi. Az első  kezdő kurzus anyagán még együtt dolgoztunk, amin megtanultuk a rendszer használatát. Ezután gyakorlatilag 3 hónap alatt megtöltöttük tartalommal a rendszert. 2008-ban a sakkszövetség közgyűlésén is bemutattam a programot.
Magyarországon sok minden két pártra van szakadva, és ez a sakktársadalomban is így volt  2008-ban. A mi projektünk volt az egyetlen, amelyet mindkét oldal egyaránt sikerként könyvelt el. Sokáig üzemelt ez a rendszer Internetes Sakksuli néven. Én írtam a sakkszövetségnek a pályázatokat, hogy legyen anyagi hátterünk a működtetésre, fejlesztésekre.

A sikerek láttán felvetettem, hogy miért nem próbáljuk meg nemzetközi szintre vinni az egészet? Az akkori sakkvezetés azt mondta, hogy a hatáskörük nem terjed ki arra, hogy üzleti tevékenységet folytassanak. A jogi kérdések rendezése után végül magam vágtam bele a nemzetközi projektbe, saját tőkéből. Az ifjúsági sakkozókat céloztuk meg, és a nagyon egyszerű, már elavult rendszert gyakorlatilag újra felépítettük. A teljesen új csapatban régi barátaim, Pintér József és Pirisi Gábor volt a segítségemre, és persze a fiam, aki a barátjával együtt programozóként tette bele a munkáját. Új funkciók, nehézségi szintek és leckék kerültek a programba, amely csak angol nyelven volt elérhető. Fiammal és barátjával közösen alapítottuk a céget.

4. Londoni Sakk Konferencia előadójaként Pallagi János

Abban az időben miért vetettétek el a magyar nyelvet?

Nem láttuk értelmét, hiszen volt egy hasonló, bár lényegesen kisebb tudású rendszer már itthon, így ezen a kis piacon nehéz lett volna üzletet csinálni. Számomra kihívás volt az, hogy megmérettessünk a nemzetközi piacon. Addig is voltak üzleti tapasztalataim, de az internetes marketing munkával előtte sosem foglalkoztam. Ezt a mai napig tanulom, tehát sok minden más mellett ez is szinten tart.

Fordultak elő viták, nézeteltérések a fejlesztések során?

Gyerek és szülő között már csak a generációs különbség okán is mindig adódnak nézetkülönbségek. Rám is azt mondják, hogy gyorsan vág az eszem, de a matematikus-programozó fiamét nehéz követnem. Ebből is adódnak nézetkülönbségek, de ezek viszik előre a vállalkozást. Szerencsére a feladatokat jól meg tudjuk osztani egymás között.

Volt olyan pont ebben a vállalkozásban, amikor a jelenből visszanézve úgy érzed, máshogy kellett volna döntenetek?

Nagyon jó időben indult az oldalunk, mert 2013-ban a piacon még nem nagyon voltak minőségi vetélytársak. Olyan jól is ment az üzlet akkor, hogy egy kicsit elkényelmesedtünk. Talán, ha még többet fejlesztünk, akkor most sokkal jobb pozícióban lehetnénk. Az irányok jók voltak, de gyorsabbnak kellett volna lennünk. Későn álltunk át a HTML5 vonalra. Igaz, így sem panaszkodhatunk, mert például ha az USA-ban beütöd a keresőbe, hogy „learn chess”, akkor a harmadik helyen jelenünk meg az organikus találatok között. A Google pedig szerintem elég jól ismeri a valós értékeket. Előttünk csak Chess.com és az ingyenes Lichess van. A helyezésünk azért is szép eredmény, mert mi hirdetésre egyáltalán nem költünk.

Nyolc nyelven számtalan országban vagytok elérhetőek. Biztosan monitorozzátok a felhasználói szokásokat. Hogy látod, mennyire eltérőek ezek a különböző nemzeteknél?

A sakkoktatás viszonylag homogén a világon, mindenki a FIDE-nek a standard-jeivel dolgozik. Azt látom, hogy havonta legalább a világ 100 országból látogatják meg az oldalunkat. A sakk helye a különböző országok oktatásában és kultúrájában nagyon változó, ez azt is meghatározza, hogy honnan mennyi érdeklődőnk érkezik. Mondok erre egy példát: Angliában a sakkot nem ismerik el mint sportot, csak szórakozásként tekintenek rá. Nem is gondolná az ember, de ennek adózási szempontból is van jelentősége, mert a sportokat adókedvezmény illeti meg, de a sakkot nem. Amerikában a sakk nem része az oktatásnak, de nagyon szeretik a versengést, így ezért segítő tartalmakat keresnek nálunk. Vannak meglepő dolgok is, például az, hogy Sri Lanka szigetéről – ottani partnerünknek köszönhetően – nagyon sok látogató érkezik hozzánk.

A tanulóitok életkora hogyan alakul?

A mi rendszerünknek fontos része a szöveg, úgyhogy 6 éves kortól érdemes a kurzusunkba belevágni. Persze, szülői segítséggel akár már hamarabb is. Amire külön büszkék vagyunk, az az, hogy a felhasználóink kb. 30 %-a nyugdíjas korú. Kevés olyan rendszer van a piacon, ami nyugdíjasok számára is alkalmas. Persze, sok felnőtt is tanul velünk.

Van az alaprendszer, ami kívülről látható a felhasználóknak és van egy tanulásmenedzsment rendszer, amihez csak az oktatók férnek hozzá. Ez arra jó, hogy ha az edző felveszi a tanítványait egy csoportba, majd megmondja nekik, hogy melyik feladatokat, fejtörőket végezzék el és hány partit játszanak le, akkor mindezek elvégzését, eredményességét könnyen ellenőrizni is tudja.
Az innovációt, amit a tanulásmenedzsment mögé tettünk, az a piacon egyedülálló. Megfelelő jogosultsággal a felhasználó tudja követni a különböző csoportok munkáját is, nemcsak egyén szinteken. Akár a sakkszövetség is láthatja, hogy az országban minket használó csoportok közül melyikben mennyire eredményes munka folyik. Sőt, tehetségkutatást is lehet végezni ennek a menedzsment rendszernek az alkalmazásával.

2016-ban kötöttünk szerződést a csehekkel erre a menedzsmentre, amit a  mai napig használnak eredményesen, több mint 600 iskolában és egyesületben. Ma már az USA-ban, a szlovákoknál, vagy éppen Madagaszkáron is működik hasonló rendszer.

És mi újság van a magyarokkal?

Sokaknak szereztünk örömet azzal a döntésünkkel 2020-ban, hogy itthon az iskoláknak ingyen adjuk a Learning Chess rendszert Online Sakksuli néven. Jelenleg kb. 100 iskola és közel ennyi egyesület 5000 tanítványa tanul velünk, és a számok szerencsére csak nőnek. Sokat lehet köszönni a rendszer bevezetésével kapcsolatban Szabó László elnök úrnak és Kapás Róbert főtitkárnak, akik kiálltak amellett, hogy terjedhessünk, annak ellenére, hogy voltak olyan ellenző hangok, amelyek a FIDE saját, fizetős oktatási rendszerére történő várakozást preferálták. A Magyar Sakkszövetséggel nagyon szoros a kapcsolatunk. A leckék fordítását angolról magyar nyelvre is ők szervezik, önkéntesek bevonásával. Nagy öröm látni, hogy a magyar sakktársadalom össze tud fogni egy jó ügy érdekében. Ugyanakkor a magyar mentalitásnak egyik összetevője a fanyalgás, amivel annak ellenére találkozunk, hogy más ország ugyanezért a rendszerért fizet és mellette elégedett is velünk.

Melyik szinten található a legtöbb tanulótok és mennyire jellemző az, hogy az emberek belevágnak a tanulásba, aztán pár hét után, csökken a lelkesedés?

A kezdőknél vannak mindig a legtöbben. Az, hogy valaki abbahagyja, bármelyik szinten előfordulhat. Valami miatt megtörik a lendület, a lelkesedés és az ember más felé fordul, mint az újévi fogadalmaknál. Persze, ez nem szükségszerű, sokan szépen, kitartóan haladnak a programunkkal és tudok egy egészen szélsőséges példát is mondani: az egyik angol partnerünknek van egy 11 év körüli kínai tanítványa, aki mind a 108 leckénket 2 hét alatt végigcsinálta olyan eredménnyel, hogy le a kalappal előtte.

A nyitóoldal

Vannak-e fejlesztési terveitek, tananyagban, szolgáltatásban, vagy akár új nyelvek bevezetésével?

Jelen pillanatban kedvező a helyzetünk, a Learning Chess jól működik, megvan az új, mobilbarát HTML5 felület, megvannak a leckék, jönnek az emberek, és tanulnak, sakkoznak nálunk. Üzleti modellünk viccesen az, hogy új gyermekek mindig születnek majd, és a sakk szabályai sem nagyon változtak az elmúlt 500 évben. Új nyelvet mindig akkor vezetünk be, amikor találunk olyan partnert, aki lát üzleti lehetőséget az adott nyelvterületen és kölcsönösen együtt tudunk vele működni. Az üzleti életben megtanultam ennek az utóbbinak a fontosságát. Utoljára a norvég és magyar nyelveket hoztuk be, most éppen a brazil portugálon dolgozunk.

Figyeljük ezt az üzletágat, komoly a konkurencia és küzdeni kell velük. Különösen a marketingerő az, amivel nehezen vesszük fel a harcot. A sakkos tananyag mára kerek, bár a nagymesteri leckéket még fejleszteni akarjuk. Ezért keressük azokat a határterületeket, amelyek segítségünkre lehetnek abban, hogy népszerűbb legyen a szolgáltatásunk. Amellett, hogy a klasszikus sakkot oktatjuk, elmegyünk a gyerekek általános fejlesztésének irányába. Weboldalunkon található egy rész, amely a “Tábla tesók” (angolul Board Buddies) címet viseli. Ebben nemcsak sakkot oktatunk már, hanem logikát és alapfokú matematikát is. Ehhez tartozik egy könyv, a Tábla tesók kalandjai. Ebben a szülőknek, tanároknak adunk olyan fejlesztő anyagokat, amelyeket ők a gyerekekkel meg tudnak csinálni.

A könyv használatához kapcsolódik a Logiq Board fejlesztésünk, amely  nagyon népszerű a tanárok körében. Olyan új dolgot hoz be, ami kiszélesíti a sakk lehetőségeit, miközben népszerűsíti is azt. Akik ezt a megközelítést megszeretik, azoknak a gyerekeknek egy része elkezd majd sakkozni, tehát ez is egy út, amely a sakkozáshoz vezethet.

Ha valaki fejleszteni akar egy gyermeket az életben, arra természetesen több lehetősége van, nem feltétlen csak a sakk segítségével. Egy általános fejlesztésre kidolgozott anyag jobban beleilleszthető az iskolai oktatásba, mint egy sportág. Itt nem a sakkot értékelem alul, de ha már játékkal tanítunk, akkor választhatnánk akár a számítógépes stratégia játékokat vagy akár a bridzset is, annak is megvannak azok a pozitív fejlesztő képességei, mint a sakknak. És hogy ez mennyire nem vicc, azt alátámasztja, hogy Franciaországban bridzset is tanítanak bizonyos általános iskolában.

Csapatunk következő nagy fejlesztése a weboldalon egy olyan szolgáltatás, amely segítségével a tanár egyszerre több gyereket tud online oktatni, feladatot adni nekik és ellenőrizni a munkájukat. Az online oktatás nagyon berobbant és mára túl van a kezdeti nehézségeken. Mindenki számára kényelmesebb, költségkímélőbb és kevesebb kompromisszumot követel, mint a hagyományos, jelenlétet követelő oktatás.
Ezeket a vonalakat fejlesztjük nagy erőkkel, miközben idén márciusban írtuk át újra az egész weboldalt, hogy modernizáljuk a kinézetét. Általános javításokat is kell mindig végeznünk, nincs idő hátradőlni. Ehhez viszont erőt adnak a pozitív visszajelzések, amelyek között vannak olyanok is, hogy örülnek a szülők, mert a gyermekük 2 nap alatt megcsinált 20 feladatot és egyszerűen nem tudja abbahagyni.

A Szlovák Sakkszövetség képviselői ismerkednek a lehetőségekkel

Tavalyi évben két fontos dolog is befolyásolta sakkozók tömegeit. Egyik a pandémia, a másik a Vezércsel című sorozat. Mit észleltetek ezekből?

A világot érintő drámai pandémiás helyzet ellenére akár mennyire is csúnya ezt kimondani, de nagyon jól sikerült a  tavalyi évünk. Mind a látogatószám, mind a bevételünk terén nagy fellendülés volt: a bevételünk megduplázódott, a látogatottságunk pedig megnégyszereződött. Nem tudom kettéválasztani, hogy a két általad említett dolog milyen arányban befolyásolta ezt a növekedést, de az együttes hatásuk nagyon jelentős. A növekedés nekünk is új fejlesztési lendületet adott.

Melyik az a tudásszint, ameddig javaslod az oldalatok felkeresését?

Olyan 2000 Élő-pontig, de ettől függetlenül például az új megnyitási kurzusunkat vannak, akik e felett is használják. A kezdő kurzusunk 1400-as szintig visz fel, aztán jön az 1600-1700-szintig szóló, majd az 1800-1900 szintig felvivő kurzusunk. Ezt kiegészíti a megnyitási kurzus, ami 2000-es szintig biztosan hasznos. De már 2000 pont feletti játékosok is visszajelezték, hogy sokat fejlődtek ennek köszönhetően. Nem akarunk ennél feljebb menni, mert az már mély és speciálisan személyre szabott anyagot igényelne.

Mi sakkelveket tanítunk elsősorban. Pintér Józsi, aki az általunk használt megnyitási kurzust kitalálta azon a véleményen van, hogy kezdettől éles játékokat kell adni. Tehát nem pozíciós, innen odateszem, onnan idetolom elvet, hanem támadunk és taktikázunk. Ezt a fajta megnyitási kurzust nagyon jól lehet használni akár snelljáték felkészüléshez is.

Említettél tanulócsoportokat. Hogyan lehet ezekhez csatlakozni?

Az oldalt egyrészt látogatható egyénileg a regisztrált felhasználóknak, vagy ha valaki az említett csoportokhoz szeretne csatlakozni, akkor edzőn, tanáron keresztül lehet ezt megtennie. Egy tanár, ha jelentkezik, akkor létre tud hozni egy tanulásmenedzsment rendszert, amelyeken belül lehetnek csoportok, amikben nyomon tudja követni az ott folyó munkát. Csatlakozni a sakkszövetség honlapján lehet, ezen a linken keresztül.

A munkán kívül neked milyen kapcsolatod van a sakkal manapság?

Egyéni versenyekre nem nagyon jut időm, de csapatbajnokin játszom a Fót OB II-es csapatában. Elméletet régóta nem tanulok, annyi ragad rám, amennyit a Pintér Józsival való közös munkánk alatt hallok. Sajnos, a korral együtt a koncentrációs készségem is csökken, bár ezt nem nagyon érzem, mert vállalkozásunk és a sakk sokat segít az ez ellen való küzdelemben.

Köszönjük az interjút és sok sikert kívánunk a vállalkozásotoknak!

LearningChess.net

Ajánlott bejegyzések ugyanebben a kategóriában

'Fel a tetejéhez' gomb