Mozaik

Mi is történt Moszkvában?

Magnus Carlsen és a 16 éves Alireza Firouzja moszkvai mérkőzése elég sok vihart kavart a sakkos hírcsoportokban, fórumokon. A két játékos 2019. december 30-án találkozott a Blitz világbajnokság 19. fordulójában. A 18. forduló után előbbi 1., utóbbi 3. helyen állt.

Látszólag Firouzja jobb állásból végül leesett, de nézzük mit is látunk a Chessbase által megvágott videón:

0:00-1:25 Betekintést nyerünk a végjátékba. Akit a teljes játszma érdekel, az megtalálja itt.
2:48-3:05 Firouzja azt vitatja, a játékállásból nem következik-e, hogy az eredmény döntetlen.
3:15-3:45 A főbíró elmondja, hogy mivel a matt-adás szabályos lépésekkel lehetséges lett volna sötét színnel a játszmában, ezért világos órájának leesése miatt nyert a sötéttel játszó Carlsen.
4:01 Firouzja indulatait egy vizespalack földhözvágásával vezeti le.
(Érdemes megnézni, hogy a következő fordulóra koncentráló sakkozók figyelemre sem méltatják ezt a nem mindennapi incidenst)
4:45 Firouzja kéri a főbírót, hogy mutassa meg neki a szabálykönyv ide vonatkozó részét.
5:30 Firouzja megemlíti, hogy 2-4 másodperc játékideje lehetett még hátra, amikor Carlsen megzavarta őt beszédjével.
7:10 A főbíró megmutatja a panaszos félnek a szabálykönyv ide vonatkozó részét.
8:55-10:15 között Firouzja fellebbezést írt arra hivatkozva, hogy Carlsen beszéde megzavarta őt a játékban.
Firouzja fellebbezése el lett utasítva és Carlsen nyert.


Nézzük a tényeket:

A játékállás egyértelműen világosnak kedvezett a játszma végén. Carlsen ekkor már egy ideje leginkább a döntetlenért játszott és csak titkon reménykedhetett ellenfele leejtésében. Utóbbiért nem lehet elítélni, ez a fajta stratégia bizonyos helyzetekben a Blitz játszmák velejárója.

A versenybíró helyesen ítélte meg, hogy sötét elméletben szabályos lépésekkel megnyerhetné a partit. A fenti videó egy lehetséges lépéssort erre be is mutat 4:30-tól kezdve.

6.9. Azon esetek kivételével ahol az 5.1.1, 5.1.2, 5.2.1, 5.2.2, 5.2.3. szabálypontok irányadók, elveszíti a játszmát az a játékos, aki nem teszi meg az előírt lépésszámot az előírt időben. Mindemellett döntetlen a játszma akkor, ha az ellenfél semmilyen lehetséges szabályos lépés sorozat esetén sem adhat mattot. FIDE sakkjáték szabályzata (fordítás forrása Chess.hu)

Az említett 5. pont alpontjai nem álltak fent ebben az esetben, tehát a hatályos (2018-) szabályzat szerint nincs mérlegelési jogköre a bírónak, ha a matt-adás elméletileg lehetséges. Nyilván a versenybíró is tudta, hogy ez az állás Carslen számára nem idővel történő megnyerése csak elméletben lenne lehetséges, de a szabály nem adott mérlegelési jogkört az esélyekre vonatkozólag neki.

A régebbi FIDE versenybírói szabályzat ilyen esetekben tágabb teret biztosított a bíróknak. A szakírók általános véleménye az, hogy bár jelen esetben a szabály éppen a negatívabb oldalát mutatta meg, de ez egy egészen ritka eset, viszont a régi szabály alkalmazása során többször futottak bele állás-értékelési vitákba, amelyek mára megszűntek. Megfigyelhető, hogy Firouzja is gyorsan megértette a pontos szabályt, amikor megmutatták neki.


Firouzja végül a fellebezését arra hivatkozva nyújtotta be, hogy amikor már csak 2-4 másodperc gondolkodási ideje volt hátra, akkor Carlsen mondott valamit a saját anyanyelvén, ami őt megzavarta.

11.5. Tilos az ellenfelet bármi módon zavarni, háborgatni; beleértve az indokolatlan igények benyújtását, a döntetlen ajánlatok gyakori ismétlését, valamint bármi zajkeltést a játéktéren. FIDE sakkjáték szabályzata (fordítás forrása Chess.hu)

A valóságban Carlsen egyetlen egyszer szólalt meg a parti során, a videón 11:38-nál (ekkor Firouzjanak 8 másodperce volt még, Carlsennek csak 7). Carlsen ekkor elveszíti a gyalogját és csalódottan reagál erre, egy nagyobb gesztus keretében mond egy szót norvégul (ami állítólag egy szitokszó). Az egész 1 másodpercig tartó hevesebb érzelmi kimutatása Carlsen saját játékidejében történt, és az érzelemkimutatás hangossága is vitatható.
Firouzja semmit nem reagált ekkor Carlsen viselkedésére. A játszma ezután még majdnem 2 percen keresztül tartott.

6.11.2 Egy játékos csak akkor állíthatja meg az órát, ha a versenybíró segítségét kéri, például: ha az átváltozó gyalog helyett felteendő báb nem állrendelkezésre.
6.11.3 Versenybíró határozza meg, hogy mikor kell a játszmát folytatni.
6.11.4 Ha a játékos azért állította meg az órát, hogy a versenybíró segítségét kérje,akkor a versenybírónak a maga részéről meg kell vizsgálnia, hogy a játékosnak erre megfelelő indoka volt-e. Ha a játékosnak nyilvánvalóan nem volt megfelelő indoka az óra megállítására, akkor a 12.9. szerint büntetést kell rá kiszabni

12.7. Ha valaki szabálytalanságot észlel csak a versenybírót tájékoztathatja. A játékosok nem beszélgethetnek más játszmákról, mert azzal beavatkoznának a játék menetébe. A nézők nem avatkozhatnak be a játszmákba. A versenybíró a szabályszegőket kitilthatja a játék helyszínéről.FIDE sakkjáték szabályzata (fordítás forrása Chess.hu)

Fentiekből nyilvánvaló, hogy Firouzja jelzésének, hogy Carlsen megzavarta őt, az eset után spontán kellett volna egyből megtörténnie, a sakkóra megállítása után. Ő tovább játszott, mintha elfogadta volna ezt a helyzetet, csak miután végül elveszítette a partit nyújtott be fellebbezést az ügyben. Ezt a fellebbezést ilyen formában nyilvánvalóan elutasították.

Ha időben megtörtént volna Firouzja jelzése, akkor a versenybíró vélhetően a következő szankciók valamelyikét alkalmazta volna: figyelmeztetés, vagy a vétlen fél gondolkodási idejének növelése, vagy a szabályszegő játékos gondolkodási idejének csökkentése
 

Tags
Back to top button
Close
X

Honlapunk további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás